Likwidacja szkody, to sytuacja, która potencjalnie czeka praktycznie każdego kierowcę. Jaki wariant wybrać? Co oznacza rozliczenie bezgotówkowe (wariant warsztatowy), a co wariant kosztorysowy?

 

Rozliczenie bezgotówkowe, czyli wariant warsztatowy.

Wariant warsztatowy, zwany też serwisowym lub bezgotówkowym to wersja wygodniejsza. Uszkodzony pojazd zostawiamy na ustalony czas w warsztacie, a potem odbieramy – naprawiony i gotowy do użytku. Warsztat wybieramy sami, optymalnie z listy punktów współpracujących z danym towarzystwem ubezpieczeniowym, ale nie jest to wymóg konieczny. Mogą się na niej znajdować zarówno warsztaty autoryzowane przez producenta lub importera pojazdów danej marki, jak i te, które nie posiadają autoryzacji. Warsztat naprawczy wystawia faktury za usługę, a potem rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem. Właściciel pojazdu podejmuje więc decyzję co do warsztatu, potem już nie martwi się ani kosztami robocizny, ani ceną poszczególnych części.

 

Drugi wariant naprawy auta – kosztorysowy, gotówkowy – zakłada, że pieniądze na usunięcie szkody ubezpieczyciel wypłaca bezpośrednio jego właścicielowi, a on naprawia samochód w wybranym przez siebie warsztacie i sam za tę naprawę płaci. Wyceny szkody dokonuje rzeczoznawca ubezpieczyciela, na tej podstawie powstaje całościowy kosztorys naprawy i taką sumę wypłaca ubezpieczyciel.

 

OC sprawcy czy AC właściciela – z jakiej polisy likwidowana jest szkoda?

Przed decyzją: bezgotówkowa naprawa w warsztacie czy gotówka do ręki możemy stanąć w dwóch sytuacjach. Po pierwsze, gdy jesteśmy stroną poszkodowaną, a nasz pojazd jest naprawiany z polisy OC sprawcy kolizji. Wtedy decyzję trzeba podjąć jeszcze przed zgłoszeniem szkody, bo wybór formy jej usunięcia to jedna z pierwszych rzeczy, o jakie zapyta nas ubezpieczyciel.

Przed podobnym wyborem stajemy także wtedy, gdy szkoda powstała z naszej winy, a my chcemy usunąć ją w ramach posiadanej polisy AC. Tu decyzję musimy podjąć już na etapie zakupu polisy, bo zakres ochrony ma wpływ na cenę ubezpieczenia.

Wybierając AC, decydujemy, czy w przyszłości chcemy korzystać z napraw w opcji kosztorysowej (wtedy polisa jest tańsza) czy warsztatowej (wtedy polisa jest droższa). Dodatkowo, w opcji bezgotówkowej, nasza polisa może uwzględniać użycie oryginalnych części danego producenta samochodów lub wysokiej jakości zamienników (o identycznych cechach, lecz bez gwarancji producenta pojazdu). Ta druga opcja pozwala dodatkowo obniżyć cenę polisy i jest to rozwiązanie dla starszych, mniej wartych samochodów.

To jednak nie koniec niuansów. Niektóre polisy zakładają też tzw. amortyzację, czyli spadek wartości części samochodowych wraz ze wzrostem wieku auta. Stopień amortyzacji jest przez towarzystwa ubezpieczeniowe wyliczany procentowo – im auto starsze i bardziej sfatygowane, tym amortyzacja wyższa. Każde towarzystwo ma własny przelicznik, a amortyzacja w samochodach starszych niż 5-7 lat może wynosić nawet 70%. Amortyzacja dotyczy wyłącznie części zamiennych, nie obejmuje robocizny ani innych materiałów. Jeśli więc rozbijemy zderzak w 10-letnim samochodzie, ubezpieczyciel od ceny nowego zderzaka odejmie określoną kwotę (np. 50% wartości lub więcej) i taką sumę nam zwróci. Pamiętajmy też, że ewentualna amortyzacja wchodzi w grę tylko, gdy usuwamy szkodę z własnej polisy AC.

Trzecia rzecz, na którą warto zwrócić uwagę, wybierając polisę AC to ewentualny udział własny w wypadku. Jest to konkretna kwota lub procent wartości szkody, którą ubezpieczony zobowiązuje się pokryć w razie stłuczki. Innymi słowy, jeśli zgodzimy się na 10-procentowy udział własny, a szkoda zostanie wyceniona na 5 tysięcy złotych, dostaniemy od ubezpieczyciela tylko 4,5 tysiąca.

Zarówno zgoda na udział własny w szkodzie, jak i amortyzacja części samochodowych pozwalają na obniżenie ceny polisy, ale im samochód starszy, tym mniej powinniśmy się bać obu opcji. Warto jednak przed podpisaniem umowy dokładnie przeczytać Ogólne Warunki Ubezpieczenia, wybrać świadomie i wiedzieć na co się zdecydowaliśmy. Nie ulegajmy niskiej cenie polisy, szczególnie, gdy porównujemy oferty kilku towarzystw. Różnice w cenie mogą oznaczać różny zakres polis!

 

Wariant warsztatowy – plusy i minusy

Wariant bezgotówkowy to przede wszystkim ogromna wygoda – uszkodzone auto odstawiamy do warsztatu i odbieramy je, gdy jest gotowe do jazdy. Dodatkowo, jeśli chodzi o szkodę z OC, większość towarzystw na czas naprawy gwarantuje nam samochód zastępczy, więc pod względem mobilności, stłuczka nie komplikuje nam życia. Gdy wybieramy tę formę usunięcia szkody, podpisujemy tylko upoważnienie dla warsztatu, w którym zgadzamy się na naprawę bezgotówkową. Reszta formalności i transakcji odbywa się między towarzystwem a warsztatem.

Czy musimy wybrać warsztat wskazany przez ubezpieczyciela? Nie. Co prawda Towarzystwo przedstawia sugerowaną listę, która jest zwykle na tyle obszerna, że można wybrać np. warsztat położony w pobliżu swojego miejsca zamieszkania czy punkt o szczególnie dużej renomie – ale nie ma mowy o tym, aby klientowi wybór warsztatu narzucać.

 

Wariant kosztorysowy – za i przeciw

Po zgłoszeniu szkody ubezpieczycielowi, z właścicielem pojazdu kontaktuje się rzeczoznawca, który wycenia zniszczenia. Zwykle trwa to około 3-7 dni. W wielu towarzystwach spotkanie z rzeczoznawcą zastępuje wycena szkody podczas kontaktu telefonicznego lub online, na podstawie dostarczonej dokumentacji zdjęciowej. Zwykle gotówka trafia na nasze konto już w ciągu kilku dni, wtedy samodzielnie organizujemy warsztat i naprawę. Bywa jednak tak, że wycena jest bardzo niska i odwołujemy się od niej chcąc uzyskać wyższą kwotę odszkodowania.

 

Na wzięcie od ubezpieczyciela gotówki najczęściej decydują się więc posiadacze starszych samochodów, w gorszym stanie. Jeśli dodatkowo mamy zaprzyjaźniony warsztat, któremu ufamy, opcja gotówkowa będzie dobrym rozwiązaniem. Wiele osób przy okazji poważniejszej stłuczki decyduje się też na usunięcie kilku drobniejszych otarć czy uszkodzeń, które powstały wcześniej. Są też tacy, którym wygięty zderzak czy porysowany bok nie przeszkadza w jeździe – biorą gotówkę do portfela, nigdy nie docierając do warsztatu. Wypłacone pieniądze mają zrekompensować szkodę, nie obligują do naprawy pojazdu.

 

 

 

źródło:mfind

 

Jesteśmy najlepsi

Aktualności

Aenean sagittis mattis purus ut hendrerit. Mauris felis magna, cursus in venenatis ac, vehicula eu massa. Quisque nunc velit, pulvinar nec iaculis id, scelerisque in diam. Sed ut turpis velit. Integer dictum urna iaculis vestibulum finibus. Etiam tempus dictum rhoncus. Nam vel semper eros. Ut molestie sit amet sapien vitae semper. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. 

03 maja 2019
Od maja 2019 r. uległy zmianie dni i godziny otwarcia biura SECRET Odszkodowania w
09 października 2018
Jest to dla nas ogromne wyróżnienie i zaskoczenie. Bardzo serdecznie dziękujemy naszym Klientom za

Wiadomości / BLOG

Naprawa pojazdu kosztorysowa czy bezgotówkowa, co wybrać?
18 kwietnia 2018
03 maja 2019
Od maja 2019 r. uległy zmianie dni i godziny otwarcia biura SECRET Odszkodowania w
09 października 2018
Jest to dla nas ogromne wyróżnienie i zaskoczenie. Bardzo serdecznie dziękujemy naszym Klientom za

                                                                     Bezpłatna konsultacja i analiza sprawy

                                                                                           731 749 755